'Demiryolları zarar ediyor’ haberlerinin öteki yüzü: AKP yine aynı taktiği uyguluyor

Kamu kurumlarını önce zarar ettirip ardından satışa çıkaran AKP’nin bu hamlesi şimdi de demiryolları için devreye sokulmuş durumda. TCDD’nin rekor zarar haberlerini soL’a değerlendiren BTS Genel Başkanı Hasan Bektaş, AKP’nin satışın yollarını aradığını, bu haberlerin de bunun parçası olduğunu söyledi.

Ali Ufuk Arikan

AKP’nin kamu kurumlarını zarara uğratıp sonra da elden çıkarmaya yönelik taktiği bir süredir TCDD için de devreye sokulmuş durumda. Yıllardır özelleştirmenin altyapısını oluşturmak için adım atan AKP, son olarak Cumhurbaşkanı Kararıyla (CBK) Devlet Demir Yollarının üç bağlı ortaklığını “Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii Anonim Şirketi (TÜRASAŞ)” adı altında İktisadi Devlet Teşekkülü (İDT) statüsünde birleştirilmişti.

Bu hamlenin özelleştirme öncesi son adımlardan biri olduğu belirtilirken şimdi de klasik taktik devreye sokuldu ve TCDD’nin 2019 yılı zararının 1 milyar 87 milyon lirayı bulduğu açıklandı.

Bu gelişmelere ilişkin soL’a değerlendirmede bulunan Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası Genel Başkanı Hasan Bektaş, “zarar” haberlerinin bilinçli olarak devreye sokulduğunu söyledi.

Peki, demiryollarının yararları ne olacak?

Demiryollarının kağıt üstünde çizilen zarar tablosunun çok ötesinde yararları olduğunu, her şeyin ötesinde kamu taşımacılığı yaptığını belirten Bektaş, bunun dışında demiryollarının doğa dostu olduğunu, bu anlamda da çok fazla yararı olduğunu, taşımacılık alanında da büyük faydaları olduğunu dile getirdi.

'2013'teki düzenlemeyle özelleştirmenin önü açıldı'

AKP’nin uzun yıllardır demiryollarının özelleştirme hedefiyle hareket ettiğini, bu konuda 2013 yılında çıkarılan düzenlemenin kritik olduğunu vurgulayan Bektaş, “Bu yasayla demiryollarında özelleştirmenin önü açıldı. Bu tarihten önce de yine demiryollarının birçok atölyesi ve bağlı işleri parça parça satılarak özelleştirilmişti” dedi.

'Üç özel şirket var, zaman içinde payları artacak'

2013’teki yasayla demiryollarının devlet tekelinden resmen çıkarıldığına, özel sektöre açıldığına dikkat çeken Bektaş, “Şu anda yük taşımacılığı alanında faaliyet gösteren üç özel şirket var. Bu şirketlerin payı zaman içinde giderek artacak, kamunun payı ise düşecek gibi görünüyor. İzlenen politika bunu işaret ediyor” ifadesini kullandı.

'Yolcu taşımacılığını özelleştirme konusunda da adım atılacak'

Demiryollarının kağıt üzerinde zarar ettiğinin söylendiğini, bunun da “bu gerekçeyle özelleştiriyoruz” demek için kullanıldığını vurgulayan Bektaş, sözlerine şöyle devam etti:

İlk adım yük taşımacılığıyla atıldı. Yolcu taşımacılığı konusunda da adım atılacaktır. Bu konuda şu ana kadar bir hamle yapılmamasının nedeni henüz özel sektörün iştahını yeterince kabartmaması, onların istediği ortamın tam olarak oluşmamasıydı. Bu ortamın oluşmasını sağlıyor iktidar. 

İlk hedefleri banliyö hatları ve hızlı trenler

Özel sektör para neredeyse oraya gider, kamu çıkarını umursamazlar. İlk olarak şehir içi banliyö hatlarına ve hızlı tren hatlarına el atmaya çalışabileceklerini düşünüyoruz.

Biz tüm bu sürecin sonlandırılmasını, demiryolu taşımacılığının kamu yararı gözetilerek yapılması gerektiğini vurguluyoruz.