Nestlé'nin küresel ikiyüzlülüğü: Yoksul ülkelerde satılan çocuk sütlerine şeker ekleniyor

Nestlé'nin, Asya, Afrika ve Latin Amerika'da sattığı çocuk ürünlerinde ilave şeker tespit edildi. Şirketin yoksul ülkelerde ürün satarken uluslararası yönergeleri yok saydığı ortaya çıktı.

Dış Haberler

Dünyanın en büyük gıda şirketi Nestlé'nin, obezite ve kronik hastalıkları önlemeyi amaçlayan uluslararası yönergeleri yok sayarak, pek çok yoksul ülkede satılan bebek sütü ve tahıl ürünlerine şeker ve bal kattığı ortaya çıktı.

İsviçreli araştırma kuruluşu Public Eye üyeleri, şirketin Asya, Afrika ve Latin Amerika'da satılan bebek maması ürünlerinden alınan numuneleri test için Belçika'daki bir laboratuvara gönderdi.

İncelemeler sonucunda, üründe bir yaş ve üzeri bebeklere yönelik bir tamamlayıcı süt formülü markası olan Nido ve 6 aylık ve 2 yaş arası çocuklara yönelik bir tahıl olan Cerelac numunelerinde sakaroz veya bal formunda ilave şekerlerin bulunduğu tespit edildi.

'Nestlé dünya genelindeki çifte standarda son vermeli'

Nestlé'nin İngiltere de dahil olmak üzere ana Avrupa pazarlarında küçük çocuklara yönelik mamalardaysa ilave şeker bulunmadığı kaydedildi. Avrupa'da daha büyük yaştaki çocuklara yönelik bazı tahıllar ilave şeker içerirken, 6 ay ile bir yaş arası bebeklere yönelik ürünlerde de ilave şeker bulunmuyor.

Public Eye'ın tarım ve beslenme uzmanı Laurent Gaberell konuyla ilgili yaptığı açıklamada, "Nestlé bu tehlikeli çifte standartlara son vermeli ve üç yaşın altındaki çocuklara yönelik tüm ürünlere şeker eklemeyi dünyanın her yerinde bırakmalıdır" dedi.

Obezite sorunu, düşük ve orta gelirli ülkelerde giderek artıyor. Dünya Sağlık Örgütü'nün (DSÖ) verilerine göre, Afrika'da beş yaşın altındaki aşırı kilolu çocukların sayısı 2000 yılından bu yana yaklaşık yüzde 23 arttı. Dünya çapında 1 milyardan fazla insan obeziteyle yaşıyor.

DSÖ'nün Avrupa bölgesine yönelik yönergeleri, 3 yaşın altındaki çocuklara yönelik hiçbir gıdada ilave şeker veya tatlandırıcı maddeye izin verilmemesi gerektiğini söylüyor. Diğer bölgeler için özel olarak herhangi bir kılavuz oluşturulmamış olsa da araştırmacılar, Avrupa için oluşturulan yönergenin dünyanın diğer bölgeleri için de aynı derecede geçerli olduğunu söylüyor.

İlave şekerli satışların yüzde 40'ı yalnızca Brezilya ve Hindistan'da

Public Eye, Uluslararası Bebek Maması Eylem Ağı ile işbirliği içinde yazdığı raporunda, bir pazar araştırma şirketi olan Euromonitor International'ın verilerinin Cerelac'ın küresel perakende satışlarının 1,2 milyar doların üzerinde olduğunu ortaya çıkardığını aktardı. En yüksek satış rakamlarının düşük ve orta gelirli ülkelerde görüldüğü kaydedildi. Buna göre, satışların yüzde 40'ı yalnızca Brezilya ve Hindistan'da görülüyor.

DSÖ yetkililerinden Dr. Nigel Rollins, bulguların "haklı gösterilemeyecek bir çifte standardı" temsil ettiğini ifade etti.

Araştırmacılar, Senegal ve Güney Afrika'da altı aylık ve daha büyük bebeklere yönelik bisküvi aromalı tahılların her porsiyonunda 6 gram ilave şeker içerdiğini buldu. İsviçre'de satılan ürünlerinse bunların hiçbirini içermediği belirtildi.

Hindistan'da satılan Cerelac ürünleri üzerinde yapılan testler, ürünlerin her birinde ortalama 2,7 gramdan fazla şeker ilave edildiğini gösterdi.

Cerelac'ın Mucilon olarak bilindiği Brezilya'da, sekiz üründen ikisinde ilave şeker bulunmadığı ancak diğer altısında her porsiyonda yaklaşık 4 gram şeker bulunduğu görüldü. Nijerya'da test edilen bir ürünün ağırlığıysa 6,8 grama kadar çıktı.

Bunun yanında, dünya çapında perakende satışı 4,1 milyar doların üzerinde olan Nido markasının ürünleri üzerinde yapılan testler, şeker seviyelerinde önemli farklılıklar olduğunu ortaya çıkardı.

Filipinler'de küçük çocuklara yönelik ürünler ilave şeker içermezken, Endonezya'da, Dancow adıyla satılan Nido bebek maması ürünlerinin tümü, bal formundaki 100 gram ürün başına yaklaşık 2 gram veya porsiyon başına 0,8 gram ilave şeker içeriyor.

Meksika'daysa, küçük çocuklar için sunulan üç Nido ürününden ikisi ilave şeker içermezken, üçüncüsü porsiyon başına 1,7 gram şeker içeriyor. Raporda, Güney Afrika, Nijerya ve Senegal'de satılan Nido Kinder 1+ ürünlerinin hepsinin porsiyon başına yaklaşık 1 gram ilave şeker içerdiği belirtildi.

Şirket sözcüsünden savunma: 'Tüm uluslararası standartlara uyuyoruz'

Konuya ilişkin açıklama yapan Bir Nestlé sözcüsü, "Ürünlerimizin erken çocukluk dönemine yönelik besin kalitesine inanıyoruz ve çocukların büyümesine ve gelişimine uygun yüksek kaliteli malzemelerin kullanılmasına öncelik veriyoruz" diye konuştu.

Sözcü, şirketin, her zaman ürünlerde "etiket gereklilikleri ve şekerleri kapsayan karbonhidrat içeriğine ilişkin eşikler de dahil olmak üzere yerel düzenlemelere veya uluslararası standartlara" uyduğunu ve baldan gelenler de dahil olmak üzere ürünlerindeki toplam şeker miktarını beyan ettiğini iddia etti.

Ürünlerdeki farklılıkların "yerel malzemelerin düzenlenmesi ve mevcudiyeti" gibi faktörlere bağlı olduğunu savunan sözcü, şirketin son on yılda bebek tahılları portföyündeki toplam ilave şeker miktarını dünya çapında yüzde 11 oranında azalttığını ve bunları daha da azaltmak için ürünleri yeniden formüle etmeye devam ettiğini söyledi.

Sözcü, küçük çocuklara yönelik "büyüme sütleri" olarak kategorize edilen sükroz ve glikoz şuruplarının dünya çapında aşamalı olarak kaldırıldığını da sözlerine ekledi.