Facebook’a büyük markalardan reklam boykotu

Coca Cola, Unilever gibi markaların da aralarında bulunduğu yaklaşık 400 marka Facebook'a reklam boykotu başlattı.

Dış Haberler

Sosyal medya platformu Facebook’un “nefret söylemi”ne dair politikalarını yeniden düzenlemesi talebiyle Coca Cola, Starbucks ve Unilever gibi büyük markaların da içinde olduğu yaklaşık 400 marka tarafından reklam boykotu başlatıldı.

Boykot İsrail dış politikasına yakın çizgideki “İftira ve İnkarla Mücadele Birliği” ile “Renkli İnsanların Gelişmesi İçin Ulusal Birlik”in (NAACP) de içinde bulunduğu sivil toplum örgütleri tarafından başlatılan “Kâr için Nefreti Durdurun” başlıklı kampanyanın ardından geldi.

Kaldırılan içerikteki reklam parasının geri ödenmesi isteniyor

Söz konusu kampanyada yayımlanan 10 talep arasında sosyal medya platformunda ayrımcılığa uğradığını belirten kişilerin doğrudan bir Facebook çalışanıyla görüşmesinin sağlanması ve Facebook tarafından saldırgan içerik olduğu için kaldırılan paylaşımların yanında yer alan reklamların bedelinin markalara geri ödenmesi talebi yer alıyor.

Reuters’ın haberine göre bir aylık reklam boykotu öncesinde reklam şirketleriyle Facebook yönetimi arasında Salı günü en az iki görüşme yapıldı ancak uzlaşma sağlanamadı. Reklam şirketleri Facebook CEO’su Mark Zuckerberg’ün görüşmelere bizzat katılmasını talep ediyorlar. Facebook’tan yapılan açıklamada Zuckerberg’ün görüşme talebini kabul ettiği belirtildi.

Facebook hafta başında yaptığı açıklamada “nefret söylemi kontrolü”nü denetime açmayı kabul etmişti.

Önceki gün yapılan görüşmelere katılan bir dijital reklam ajansı yetkilisi Reuters’a yaptığı açıklamada şirketin yalnızca denetimden söz ettiğini ancak uzlaşmaya yönelik yeni bir teklifte bulunmadığını kaydetti.

Öte yandan Facebook’un reklam gelirlerinin büyük kısmını büyük markalardan çok küçük markaların oluşturduğu ve büyük reklam şirketlerinin boykotunun platformun gelirlerine etkisinin görece az olacağı konuşuluyor. 

Morningstar’ın alıntıladığı Pathmatics verilerine göre, Facebook’a 2019 yılında reklam veren ilk 100 markanın platformun 70 milyar dolarlık yıllık gelirine katkısı yalnızca yüzde 6 oldu. Şirket ilk yüz markadan elde ettiği reklam gelirinin geçen yıl toplam reklam gelirinin yüzde 20’sinin altında olduğunu açıkladı.

Öte yandan söz konusu boykotun finansal olarak değilse de ABD Başkanlık seçimleri öncesi sermaye arası ilişkiler açısından etkisinin olacağı öngörülüyor.