AKP satmakta, Koç almakta ısrarcı: Kalamış Yat Limanı yeniden özelleştirilmek isteniyor

Bu defa da engellenemezse İstanbul’un yat limanı kapasitesinin yüzde 25’ini, Türkiye’nin yüzde 6’sını temsil eden Kalamış Yat Limanı özel ellerin olacak.

Haber Merkezi

Türkiye Denizcilik İşletmeleri AŞ’ye ait Fenerbahçe-Kalamış Yat Limanı’nın 40 yıllığına "işletme hakkının verilmesi" yöntemiyle özelleştiriliyor.

Hazine ve Maliye Bakanlığı'na bağlı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, özelleştirme için yapılacak ihale ilanını Resmi Gazete'de yayımlandı.

13 yıl, 4 ihale, hep aynı şirket

İstanbul’un en büyük, Türkiye’nin ikinci büyük limanı olan Fenerbahçe yat limanı 7 Mart 2011 tarihinde özelleştirme programına alınmıştı. Özelleştirme İdaresi, 435 bin metre kare büyüklüğünde iki yat limanı ve otopark dışında 15 bin metre kare turizm tesis alanı ile 2 otel yapılmasının öngörüldüğü imar planını onayladı ve 2014 yılında ihaleye çıktı. Koç grubu 664 milyon dolar teklif verdi. Ancak Kadıköylülerin direnişi üzerine geri çekilmek zorunda kaldı.

Fenerbahçe Kalamış Yat Limanının 2017 yılında özelleştirilmesi yeniden gündeme geldi. Ancak plan tadilatına ilişkin davalar sürmekteydi. 27 Nisan 2018 tarihinde yapılması öngörülen ihaleye yeterli istekli çıkmadığı için iptal edilerek davaların sonuçlanmasından sonraya bırakıldı.

Daha sonra 2021'de ihaleye çıkıldı, Koç Holding’in iştiraki Tek-Art 2,5 milyar liralık en yüksek teklifi verdi. Kadıköy Belediye Başkanlığı, belediye sınırları içinde olan limanın özelleştirme ihalesine katılmak istedi ancak Özelleştirme İdaresi, kamu kurum ve kuruluşlarına devir yapamayacağını gerekçe gösterip belediyenin ihaleye katılma isteğini bile reddetti.

Böylece Koç'a giden ihale, AKP'li Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın imzasıyla iptal edildi. İptalin gerekçesi ise açıklanmadı.

Kulislere yansıyan bilgilere göre sözleşme, dolar kurunun yükselişe geçtiği günlerde TL ile yapıldığı için iptal edilmişti. Yeni ihalede Kalamış'ın Birleşik Arap Emirlikleri'nin radarında olduğu öne sürüldü.

Son olarak 2022'de çıkılan ihaleyse yeterli teklif alınamadığından iptal edildi.

Bu defa da engellenemezse İstanbul’un yat limanı kapasitesinin yüzde 25’ini, Türkiye’nin yüzde 6’sını temsil eden Kalamış Yat Limanı özel ellerin olacak.

'Fenerbahçe Kalamış sahilleri halkındır'

Liman alanın büyütüleceğine dikkat çeken Kadıköylüler, kent merkezinde bir yat limanının olmaması gerektiğini savunuyor. 

Özelleştirme ihalesinin iptal edilmesini, çitlerle halka kapatılmış olan mevcut yat limanının kaldırılmasını ve yeniden halka açılmasını isteyen Fenerbahçe Kalamış Dayanışması, gerekçelerini şöyle açıklıyor: 

"Fenerbahçe Kalamış Yat Limanı’nın büyütülmesi ile tüm sahil yapılaşmaya açılacak, bölge en az 3 yıl şantiye alanına dönecek, Fenerbahçe Stadı’nın da katkısıyla zaten trafik faciası yaşanan Kadıköy’de trafik iyice içinden çıkılamaz hale gelecek, bölgenin tarihi dokusu bozulacak, mahalle kültürümüz yok olacaktır. 

Bizim Kadıköylüler olarak yeni bir yat limanına değil, yeşil alanlara, afet toplanma alanlarına ihtiyacımız bulunmaktadır. Rant ve talan politikalarıyla betonlaşma istemiyoruz,

Yeter artık! Fenerbahçe Kalamış sahilleri halkındır, özelleştirilemez. Yat limanı değil yeşil alan istiyoruz. Kıyıya erişim hakkı engellenemez."