Mesele Sinem Dedetaş değil, kurda kuzu emanet etmek

Şimdi çiçeği burnunda başkanı kim eleştirse “AKP’li” yaftası vurulacak. Oysa mesele Dedetaş değil. Sinem Hanım’ı çok aşan bir sorunumuz var.

Ege Galip

Üsküdar’ın yeni belediye başkanı, CHP’li Sinem Dedetaş sosyal medyada çok ilgi çekiyor. Sembolik değeri olan, süreci biraz bilen çoğunluğun 2014’teki seçimi aslında CHP’nin kazanıp hileyle kaybettiği kanaatini taşıdığı Üsküdar’da Sinem Dedetaş profilinde birinin seçilmesi, birçokları için AKP’den intikam alındığı duygularını güçlendiriyor.

Bu duygularla kavga etmek amacında değiliz. İşimiz duygularla değil, akılla.

Sakin kafayla düşünmeye en çok ihtiyaç duyduğumuz dönemlerden birindeyiz.

Sinem Dedetaş, önceki dönem İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı Şehir Hatları’nın Genel Müdürü’ydü.

Eşiyle fakültede tanışmışlardı, eşi de aynı sektörde. Çünkü eşinin babası da aynı sektörde. Kayınpeder Nurkal Dedetaş, Dentur Avrasya’nın sahiplerinden.

İstanbul’u bilmeyenler için belirtelim: İstanbul Boğazı, tüm dünyada deniz yolcu taşımacılığının en yoğun olduğu yer. İstanbullular vızır vızır gemilerle seyahat eder. Dentur 2002’de kuruldu. Aldığı motorlarla belediyeye rakip oldu. Bazı hatlarda yolcu taşıyor. Bir de yine özel şirket rakibi var, Turyol.

2020’ye, korona günlerine dönelim. Sosyal teması azaltmak için yöntemler aranıyordu. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, şehir içi ulaşımda yoğunluğu azaltmak için vapur ücretlerini bir süreliğine 5 kuruşa indirmeye karar verdi.

Kararın altındaki imza, Genel Müdür Sinem Dedetaş’ındı.

Yalnız, kararda bir ayrıntı vardı. Tüm hatları içermiyordu indirim. Üsküdar-Beşiktaş-Kabataş hatlarında 5 kuruş geçerli değildi. Tesadüf o ya, bu hatlarda belediye şirketi dışında Dentur Avrasya çalışıyordu.

İndirim olsa, insanlar Dentur’u değil kamuyu tercih edecekti. Nitekim, indirim olan hatlarda Turyol zarar etti, Turyol’da teknesi olanlar isyan etti. Kayınpederin şirketi Dentur sıyrık almadan süreci atlatacaktı. Gelen tepkiler üzerine sonradan Dentur'un çalıştığı hatlar da indirim paketine eklenmek zorunda kaldı.

Üsküdar’ın AKP’den alınması, bir de başına Sinem Dedetaş gibi bir kadının geçmesi birçoklarının yüzünü güldürmüş olabilir. Duygulara diyeceğimiz yok.

Ama, akıl, asırlardır bize bir şey söylüyor: Kurda kuzu emanet edilmez.

Kendimizden örnek verelim: Bir gazetecinin maden şirketi olsa… Sonra da “ÇED raporları abartılıyor, madenlerin hiçbir zararı yok” diye haber yazsa… Ne düşünürsünüz?

Gazetecilikte (artık pek tavsamış olsa da) ilkedir: Gazetecinin başka işlerde maddi çıkarı olmaz. Ki gerçeği yazsın.

Kamu hizmetinde, hele belediye yönetiminde bu ilke daha da önemli değil mi?

Bu işin AKP’si, CHP’si yok. Bu koltuklara patronlar, patronların çocukları, gelinleri, damatları, yeğenleri amcaları oturdukça, hep kamu zararlı çıkar.

GÜNCELLEME: 25 Haziran 2020'de alınan ilk kararda, gerçekten de Üsküdar-Beşiktaş-Kabataş hatları indirime dahil edilmemişti. Fakat tepkiler üzerine ilk karardan üç hafta sonra bu hattın da indirim listesine eklenmesine karar verildi. Yazı sonradan gelen bu kararı ifade edecek şekilde güncellendi.