Çağrı merkezi çalışanlarının PE ile gündeme getirdiği taleplerin ardından patronlardan geri adım

Çağrı merkezi çalışanlarının Patronların Ensesindeyiz ile gündeme getirdiği taleplerin ardından patronlar geri adım atmak zorunda kaldı.

Patronların Ensesindeyiz

Patronların Ensesindeyiz Ağı banka emekçilerinin sorunlarını gündeme getirmeye devam ederken Denizbank İletişim Merkezi’nde ve İş Bankası iştiraki olan Erişim Müşteri Hizmetleri’nde çalışan çağrı merkezi emekçileri kısmi kazanımlar elde ettiler.

Denizbank İletişim Merkezi’nde geçtiğimiz haftadan itibaren yemek molası süresindeki kısaltmaya son verilirken evden çalışan emekçilerin yemek masraflarının banka tarafından karşılanmasına karar verildi. Erişim Müşteri Hizmetleri’nde ise sokağa çıkma yasağı nedeniyle silinen izinler gündeme getirilmesinin ardından geri yüklendi.

Ne Olmuştu?

Denizbank İletişim Merkezi’nde salgın sonrası evden çalışmaya başlayan çağrı merkezi çalışanlarının yemek molası saatleri kısıtlanmış, fırsattan istifade eden banka yemek, elektrik ve diğer masrafların bedellerini çalışanlara yıkmış ve hatta izin günleri dahi gasp edilerek fazla mesailer dayatılmaya başlanmıştı. Erişim Müşteri Hizmetleri’nde ise bir oldu bittiyle evde çalışmaya geçirilen çalışanlar için kamerayla çalışma zorunluluğu getirilmiş ve getirilen ani sokağa çıkma yasağı yüzünden çalışılamayan günler çalışanların izin günlerinden düşülmüştü. 

Banka Emekçileri Dayanışma Ağı Taleplerini Hatırlattı

Patronların Ensesindeyiz Ağı’nın gündeme getirdiği hak gaspı haberleri sonrasında işyerlerinde çalışanların durumunu düzelten kısmi adımlar atıldı. Yeni durumu değerlendiren Banka Emekçileri Dayanışma Ağı’ndan çağrı merkezi emekçileri, işçilerin bir araya gelerek hakkını aramasının en ufak bir ilerleme için bile şart olduğunu söylediler. Emekçilerin seslerini örgütlü bir şekilde çıkarması bankanın tutumunu değiştirmesine ya da bir sınır çizilmesine neden olurken Dayanışma Ağı’ndan emekçiler çalışma arkadaşlarına ve sektördeki tüm emekçilere örgütlü mücadele çağrısında bulundu ve bu vesileyle yayınladıkları taleplerin takipçisi olacaklarını tekrar belirttiler.

Dayanışma Ağı’nın evden çalışan çağrı merkezi emekçileri için acil talepleri şunlardı:

* İşçinin çalışma saatleri haftalık 40 saati geçmeyecek şekilde düzenlenir.

* Çalışma saatleri günlük 8 saatlik mesaiyi aşmayacak şekilde belirlenir. Yemek ve diğer molalar mesai durumuna ve ihtiyaçların karşılanmasına uygun şekilde düzenlenir.

* Mesai saatlerinin dışında çalışma gerektiği durumlarda fazla mesai hükümleri işletilir.

* Mesai saatleri dışında işçi telefon ya da eposta vd. internet erişimiyle rahatsız edilemez.

* Toplantı ya da işin yürütülmesiyle doğrudan ilgili durumlar dışında, çalışanın denetimi için kamera vd. araçlar devreye sokulamaz.

* (4857 sayılı İş Yasası’nın 14. maddesine göre) İşveren, uzaktan çalışma ilişkisiyle iş verdiği çalışanın yaptığı işin niteliğini dikkate alarak; İş sağlığı ve güvenliği önlemleri hususunda çalışanı bilgilendirmek, gerekli eğitimi vermek, sağlık gözetimini sağlamak ve sağladığı ekipmanla ilgili gerekli iş güvenliği tedbirlerini almakla yükümlüdür.

* Acil durumlar (acil çıkış kapısının olması gibi), çalışma ortamı (ısıtma, aydınlatma, internet erişimi, telefon vd iş gereçleri), çalışma masa ve sandalyesinin olması ve ergonomik koşullarının sağlaması, elektrik güvenliğinin alınması (topraklama yapılmış olması, raporlanması, kaçak akım rölelerinin kullanılması vb) gibi önlemlerin alınmış olması gerekir.

* İşveren mesai saatleri arasında kalan yemek ve kahve/çay ihtiyaçlarının karşılanmasından sorumludur.